Twitter Bootstrapمجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب است که شامل دستورات  HTML، CSS  و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب می باشد.

 ما بهترین وقدرتمند ترین فریم ورک های طراحی وب را برای کاوش در پیش روی خود داریم. این فریم ورک ها کمک میکنند که با داشتن دانش کمی درباره CSS و javascript در طی چند دقیقه وب سایتی کاملا ماژولار را بسازید.

بزرگترین مشکل طراحان وب و کدنویسان قدیمی، ایجاد ظاهری زیبا و مناسب است.اصول کدنویسی و ایجاد زیربنا و ساختار مناسب برای یک سایت بسیار مهم و پیچیده است ولی نمایش صحیح خروجی کار و ایجاد یک فضای کاربرپسند نیز اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.
 Bootstrap قصد دارد که خلاء میان طراحی و کدنویسی را از میان برداشته و کدنویسان را ترغیب به استفاده از طراحی های پیش فرض و استاندارد نماید. به همین منظور دستورات CSS و توابع jQuery مورد نیاز را برای شما فراهم کرده است تا شما بتوانید با استفاده از دستورات پیش فرض و رعایت اصول متناسب با طراحی Bootstrap زمان راه اندازی یک پروژه را تا حد زیادی کاهش داده و خروجی آن را متناسب با استانداردهای روز دنیا پیش ببرید.
اگر طراحی سایت را به آشپزی تشبیه کنیم، دستورات php همانند مواد اولیه در پخت یک غذا بوده و وظیفه تامین مواد غذایی لازم را برعهده دارد، کدهای HTML همانند دستورالعمل پخت غذا است که خروجی مورد نظر شما را از مواد اولیه ایجاد میکند. دستورات CSS شباهت زیادی به نحوه کشیدن غذا در ظرف و نحوه ارائه آن در سفره دارد. Bootstrap به شما در نحوه ارائه غذا و بهبود نمایش صفحات وب بسیار کمک میکند، مهمتر از هرچیز دیگر سرعت بالای کار با آن است که زمان راه اندازی و اتمام یک پروژه را حتی تا 80 درصد کاهش میدهد.


بوت استرپ

توییتربوت استرپ (Bootstrap[1]) توسط مارک اوتو  و  ژاکوب تورنتون و به عنوان فریم ورکی برای انسجام و سازگاری برای ابزار های داخلی توییتر ایجاد شد. قبل از ظهور بوت استرپ، کتابخانه های متعددی برای ایجاد UI مورد استفاده قرار می گرفتند که منجر به ایجاد ناسازگاری و زحمت فراوان مربوط برای نگهداری می شدند. بر طبق گفته ی خالق توییتر بوت استرپ، مارک اوتو:

“یک گروه فوق العاده کوچک از برنامه نویسان و من گرد هم آمدیم و تصمیم به طراحی و ساخت یک ابزار داخلی گرفتیم و فرصتی را برای انجام کاری متفاوت یافتیم. در طی این فرآیند، ما خود را در حال ساخت چیزی بسیار مهم تر از دیگر ابزارهای داخلی دیدیم. چند ماه بعد ما نسخه ی اولیه ی Bootstrap را به عنوان روشی برای مستند سازی و اشتراک گذاری الگوهای طراحی مشترک و برنامه های یک کمپانی ایجاد نمودیم“.

اولین استفاده از بوت استرپ در شرایط واقعی، در اولین Hackweek [2]توییتر رخ داد. مارک اوتو به برخی از همکاران خود نشان داد که چگونه توسعه ی پروژه های خود را با کمک این toolkit [3]سرعت بخشند. در نتیجه ده ها تیم به استفاده از این فریم ورک روی آوردند.

در آگوست سال ۲۰۱۱، توییتر بوت استرپ را به صورت open source[4] منتشر ساخت. در فوریه سال ۲۰۱۲، بوت استرپ پر ستاره ترین پروژه ی GitHub [5]بود و این جایگاه را تا  ژوئن سال ۲۰۱۴ حفظ کرده است.

ویژگی ها:

بوت استرپ با آخرین نسخه های تمام مرورگر های بزرگ سازگاری دارد. هنگامی که از بوت استرپ در مرورگرهای قدیمی مانند اینترنت اکسپلورر ۸ استفاده می شود، به خوبی خود را با آن مرورگر وفق داده و مطابق با امکانات آن مرورگر، خود را پایین می آورد.

از نسخه ی ۲٫۰ به بعد، بوت استرپ از طراحی وب responsive [6]یا پاسخگو نیز پشتیبانی می کند. به این معنی که آرایش صفحات وب با در نظر گرفتن ویژگی های صفحه نمایش مورد استفاده (دسکتاپ، تبلت، گوشی موبایل)، به صورت داینامیک منطبق می شود.

با شروع نسخه ی ۳٫۰، بوت استرپ فلسفه ی طراحی موبایل را برگزید که تاکید آن بر طراحی responsive به صورت پیش فرض بود. بوت استرپ به صورت open source بوده و بر روی GitHub موجود می باشد. برنامه نویسان می توانند در این پروژه شرکت کرده و تغییرات مورد نظر خود را بر روی این پلتفرم اعمال کنند.

اخیرا، اعضای انجمن bootstrap توانسته اند، مستندات آن را به زبان های مختلفی از جمله چینی، اسپانیایی و روسی ترجمه کنند.

ساختار و کاربرد:

توییتر bootstrap به صورت ماژولی بوده و شامل یک سری از شیوه نامه (stylesheet) های LESS می باشد که کامپوننت های مختلف toolkit را اجرا می کند. شیوه نامه ای که bootstrap.less نام دارد شامل شیوه نامه های کامپوننت ها می باشد. برنامه نویسان می توانند از خود فایل Bootstrap استفاده کنند و از این طریق بتوانند کامپوننت های مورد نظر خود را برای استفاده در پروژه ی خود انتخاب کنند.

انطباق ها از طریق یک شیوه نامه ی تنظیماتی مرکزی، برای حوزه ی محدودی امکان پذیر می باشد. تغییرات عمیق نیز از طریق LESS [7]امکان پذیر می باشد. استفاده از زبان شیوه نامه ی LESS، امکان استفاده از متغیرها، توابع و اپراتورها، سلکتورهای تودرتو و mixin [8]ها را می دهد.

از زمان انتشار نسخه ی ۲٫۰ ، تنظیمات بوت استرپ دارای یک گزینه ی مخصوص “Customize[9]” در مستندات خود شد. علاوه بر این، برنامه نویس می تواند کامپوننت ها و انطباقات دلخواه خود، و در صورت نیاز مقادیر گزینه های متعدد را بر اساس نیاز خود برای یک فرم انتخاب کند. بسته ای که پس از آن ایجاد شود نیز شامل شیوه نامه ی از پیش ساخته شده ی CSS می باشد.

سیستم Grid [10]و طراحی پاسخگو نیز با آرایشی با عرض ۱۱۷۰ پیکسل، استاندارد شناخته می شود. علاوه بر این، برنامه نویس می تواند از آرایشی با عرض متغیر استفاده کند. در هر دو مورد، toolkit دارای چهار روش متفاوت برای استفاده از رزولوشن های مختلف و انواع دستگاه ها شامل گوشی های موبایل، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی با روزولوشن های بالا و پایین است. هر یک از روش ها می تواند با عرض ستون ها انطباق یابد.

 

شیوه نامه ی CSS:

Bootstrap مجموعه ای از شیوه نامه ها را ارائه می دهد که تعاریف اولیه ی style [11]را برای تمام کامپوننت های کلیدی HTML [12] ایجاد می کنند. این شیوه نامه ها ظاهری یک پارچه و مدرن را برای فرمت بندی متون، جداول و المان های فرمف در اختیار ما قرار می دهد.

کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد:

علاوه بر المان های معمولی HTML، بوت استرپ حاوی المان های پر کاربرد دیگری از المان های UI [13]نیز می باشد. این المان ها شامل دکمه هایی با ویژگی های پیشرفته (مثل دکمه های گروهی یا دکمه هایی با گزینه ی drop-down[14]، ایجاد و گردش در لیست ها، tab های افقی و عمودی، صفحه بندی و غیره)، برچسب، قابلیت های پیشرفته ی تایپوگرافی، thumbnail، پیغام های هشدار و نوار پیشرفت یا progress bar می باشد.

کامپوننت های جاوا اسکریپت:

Bootstrap دارای کامپوننت های متعدد جاوا اسکریپتی می باشد که در قالب پلاگین های jQuery می باشند. این کامپوننت ها، المان های دیگری از رابط کاربری مانند dialog box و tooltip را ایجاد می کنند. آنها همچنین کارایی برخی از المان های موجود رابط را نیز توسعه می دهند که برای مثال شامل عمل auto-complete برای فیلد های ورودی می باشد. در نسخه ی ۲٫۰، پلاگین های جاوا اسکریپت شامل این موارد پشتیبانی می شود: Model، Dropdown، Scrollspy، Tab، Tooltip، Popover، Alert، Button، Collapse، Carousel و Typehead.

پیاده سازی  فریم ورک بوت استرپ با استفاده از Dojo Toolkit نیز امکان پذیر است که Dojo Bootstrap نامیده می شود و پورتی برای پلاگین های Twitter Bootstrap می باشد و ۱۰۰ درصد از کدهای Dojo استفاده می کند و از AMD (مخفف Asynchronous Module Definition) یا تعریف غیر هم زمان ماژول نیز پشتیبانی می کند.

همچنین، کنترل های بوت استرپ برای فریم ورک انگولار جی اس نیز موجود است که UI Bootstrap نامیده می شوند. این پورت برخی از markup های بوت استرپ را چندین بار مورد استفاده قرار می دهد.

 

 

کاربرد:

برای استفاده از بوت استرپ در یک صفحه ی HTML، برنامه نویس شیوه نامه ی CSS بوت استرپ را دانلود کرده و لینکی را در فایل HTML قرار می دهد. (برنامه نویس می تواند فایل CSS را از شیوه نامه های دانلود شده ی LESS و SASS ، با استفاده از یک کامپایلر مخصوص، کامپایل کند).

اگر برنامه نویس بخواهد از کامپوننت های جاوا اسکریپت استفاده کند، باید آنها را همراه با کتابخانه ی jQuery در سند HTML ارجاع دهد.



 [1] -عبارت Bootstrap به تنهایی به معنی “خود راه انداز” بوده و کلمه Bootstraping به معنی راه اندازی یک فرآیند بصورت مستقل و بدون استفاده از منابع خارجی می باشد. این عبارت در علم کامپیوتر کمی کوتاهتر شده و با عنوان Booting بکار میرود، که نشان دهنده فرآیند راه اندازی سیستم و واردسازی اطلاعات اولیه نرم افزار در حافظه کامپیوتر می باشد.

[2]  -هفته هک یکی از راه های ترویج نوآوری از طریق آزمایش درشرکتها  می باشد. در این هفته، تعداد زیادی از مردم ایده ها یشان را با همکاری یکدیگر توسعه میدهند.

-ابزار[3]

-متن باز(رایگان) [4]

5-GitHub  یک سایت اشتراک کد و ارائه خدمات یا یک شبکه اجتماعی مخصوص برنامه نویسان است.

-واکنشگرا[6]

7-  یک فریم ورک css می باشد که بر پایه قوانین آن ایجاد شده است و کامپایلر آن توسط جاوا اسکریپت نوشته شده است .

-تودرتو[8]

سفارشی-[9]

[10]-سلول بندی

[11]-سبک

[12]-hyper text markup language

رابط کاربری-[13]

[14]-کشویی