در این پست میخوام در مورد برنامه نویسی مبتنی برعامل یا Agent-Oriented Programming  صحبت کنم. عامل های نرم افزاری (Software Agent) نسل بعدی  object ها می باشند. به عبارت دیگر عامل ها تمامی خصوصیات object ها را دارا می باشند به علاوه هوشمندی (Intelligence). در object ها نیز هوشمندی وجود دارد، اما با تفاوت هایی. برای مثال یک object تا زمانی که کاری را از او نخواهید (یعنی به طور مستقیم متدی را از آن فراخوانی نکنید) هیچ کاری را برای شما انجام نمی دهند.

jade

 ....

Agent (عامل) هوشمند است و دارای هدف میباشد. هر سیستم هوشمند را میتوان مجموعه ای از Agent ها تعریف کرد که در آن هر Agent دارای هدفی است و مجموعه تمام Agent ها هدف نهایی آن سیستم را تعیین می کنند. برای مثال ربات ها نمونه ای از این سیستم ها می باشند. حال به منظور برنامه نویسی Agent ها فریم‌ورک های گوناگونی وجود دارد که به بحث پیرامون Jade )Java Agent DEvelopment Framework) می پردازیم.

این فریمورک با java پیاده سازی میشود

jade میتونه مثل یک پلاگین برای ادیتور استفاده بشه در واقع تعدادی از ادیتور ها با jade ساخته شده اند. به مثال زیر توجه کنید:

 if youAreUsingJade
        p You are amazing
      else
        p Get on it!

خروجی:

  <p>You are amazing</p>
حتما از خودتون میپرسید یعنی میشه HTML رو با جد بنویسیم و از دست HTML راحت بشیم ؟بله شما با jade میتونید یک کدنویسی سریع و راحت برای html انجام دهید .

لطفا نظراتون رو بفرمایید تا در پست های بعدی بیشتر در مورد این فریمورک صحبت کنیم.